Манастирска слава

  • Црква манастира Манасија посвећена је светој Тројици, па је празник који манастир слави Света Тројица, Духови.

    Силаском Светог Духа на апостоле завршено је оснивање цркве Христове или царства Божјег на земљи од Господа Исуса Христа. Сада су апостоли примили Светог Духа и постали су жива душа. Од тога момента црква Христова је почела да живи пуним животом и да расте примањем к себи других душа. Тако се овај празник сматра и рођенданом Цркве Христове. Овај раст цркве, спољашњи и унутрашњи, у дубину и ширину, описују Дела Апостолска у вези са силаском Духа Светог и оснивање цркве: „И кад се наврши педесет дана, бијаху сви апостоли једнодушно на молитви. И у један пут постаде хука са неба, као дување силнога ветра и напуни сву кућу где седаху. И показаше им се раздељени језици као огњени, и седе по један на сваког од њих. И напунише се сви Духа светога, и стадоше говорити другим језицима, као што им Дух даваше те говораху“ (Дела Ап. 2; 42-43).
    Тако се испуни оно што је Исус својим ученицима пред одлазак на небо обећао. Сила Светога духа одмах је почела да дејствује, јер је Петар ватреном речју придобио тога дана три хиљаде људи за Христову науку.
    У спомен овог важног и знаменитог догађаја, силаска Светог Духа на апостоле и у част Свете Тројице, Бога у три лица, а посебно у част Светог Духа, слави црква празник који се зове Педесетница, јер се слави у педесети дан после Ускрса. С тога овај празник има три назива: Тројице, Силазак Светог Духа на апостоле (Духови) и Педесетница.

  • Како је Српска православна црква канонизовала деспота Стефана Лазаревића као Свети Стефан, деспот српски, 500 година након његове смрти, 19.07.1927. године и слави га 01. августа (19. јула по јулијанском календару), тако је и овај дан постао манастирска слава.

    Животописац Светог Стефана Високог, сина Светог кнеза Лазара српског и кнегиње Милице, Константин Филозоф, пише да је Свети Боговидац Мојсије био узор и образац Светом Богољупцу, праведном Стефану деспоту, јер је и животни пут њих двојице од самог почетка скоро једнак. И Мојсије и Стефан су око 40 година спасоносно водили свој богоизабрани народ кроз земљу ропства египатског и турског.

    Још га је упоредио са Исусом Навином, јер му је био сличан у вери и храбрости, те са пророком Данилом и Света Три Младића из пећи вавилонске, јер је и он као и они био у чељустима лавовским и пролазио кроз огањ.

    Тропар

    Светом и праведном деспоту Стефану Високом, гл. осми

    С висоти воспријав увјешченије,
    отечеству твојему бил јеси предстатељ и просвјетитељ,
    свјати праведни деспоте Стефане;
    супостати побјеждаја и људи своја просвјешчаја
    и многија храми устројаја.
    Сего ради чтушче тја молим,
    моли Христа Бога о спасенији народа серпскаго.